We zijn een groep van 10 jonge mannen die in het kader van een scoutskamp, een trekkingstocht hebben afgelegd in de omgeving van Slatina-Timis begin juli 2018. Na een tocht van ongeveer 80km door ontzettend mooie landschappen, kwamen we vermoeid aan in de tuin van het medisch centrum.

2018 Retezat

Dag 0: Sibiu – Rausor
Zoals op voorhand afgesproken, kwam een minibusje ons ophalen aan ons pension in Sibiu. Bepakt met het nodige gerief en eten, werden we afgezet in Rausor, aan de poorten van het Retezat park. Onze bagage die we niet nodig hadden, werden verder meegenomen naar Slatina-Timis, hieraan moesten we dus niet meer denken. We klommen een beetje van de weg op zoek naar een goed plekje om onze tenten op te zetten. Deze vonden we op een skipiste, tussen de palen van een skiliftje. Na een gezellige avond rond het vuur, gingen we allen dromen over de komende dagen.

Dag 1: Rausor – Zanoaga
Na een rustig nachtje, begonnen we te klimmen op weg naar het hooggebergte. Er was geen bron aan onze kampplaats zelf, maar gelukkig vonden we er één na een paar kilometers. Na een paar kilometers van zachte klim, begeleid door een eenzame hond, besloten we om ons middagmaal te nuttigen aan een rustig meertje (Stanisoara) waar koeien vredig aan het grazen waren. Tot nu toe was de tocht niet al te moeilijk en waren we nog vol energie, maar dat keerde snel na het middageten. Er wachtte ons een steile klim naar de Saua Retezat waar we al hijgend en puffend boven kwamen, een voorproefje van wat nog komen zal. Hierna volgden we de kam, langs smalle paadjes waar soms een kabel hing voor ondersteuning. Toen we bijna de top van de dag bereikten (de Bucura), beseften we dat indien we het voorgestelde parcours volgden, we de volgende dag een heel zware dag voor ons hadden. Om dit tegen te gaan, besloten we om niet tot de Lacul Bucura te gaan, maar rechtstreeks naar de Lacul Zanoaga door te steken. Helaas betekende dit wel nog een klim naar de Judele, die we voelden in onze benen. Maar uiteindelijk kwamen we heelhuids aan bij de kampplaats, al was het al redelijk laat. Na het opzetten van onze tenten en het verorberen van onze pasta, gingen we allen uitgeput en verkleumd slapen. Die dag hadden we een dikke 18 kilometers er op zitten met vele hoogtemeters.

{gallery}2018_Retezat_scouts_dag1{/gallery}

Dag 2: Zanoaga – Saua Lepii
Tijdens de nacht had het hevig gewaaid en een beetje geregend, maar de ochtend zag er veelbelovend uit. We besloten ons ontbijt pas na de eerste klim te nuttigen. Hierna volgden we de mooie bergkam, waar we vele bronnetjes en steenbokken zagen. We daalden daarna af naar het stuwmeer Gura Apei, wat helaas ook al betekende dat we het Retezat al gingen verlaten. De afdaling was heel steil maar gelukkig had iedereen stevige schoenen. Aan het grote stuwmeer besloten we te eten, op een gezellig plekje waar ook de mogelijkheid was tot kamperen. De volgende zeven kilometers waren op een stevige, platte weg, die we dan ook in sneltempo afhandelden. Uiteindelijk bevonden we ons aan het begin van een mini-paadje dat naar de Saua Lepii leidde. Na twee kilometers door een bos en nog eens twee door een grasland, hadden we 500m gestegen. Helemaal bekaf zetten we onze tentjes op, maar het prachtige uitzicht was zeker de moeite. Na even zoeken vonden we uiteindelijk een betrouwbare bron, maakten we onze rijst en gingen onmiddellijk slapen. Die nacht bleef het rustig.

{gallery}2018_Retezat_scouts_dag2{/gallery}

Dag 3: Saua Lepii – Cuntu
Naar goede gewoonte begonnen we de dag met een klimmetje vooraleer we begonnen aan ons ontbijt. Hoewel we uit het nationaal park waren, zaten we nog altijd tussen de toppen. Het was dan ook een dag van stijgen en dalen. Na een paar toppen van 2123m en 2150m, zakten we af langs een paar bronnetjes, waar we ons installeerden om te eten. We kruisten vaak de wegen van herders die hun kudde lieten grazen en de landschappen benamen ons weer de adem. Na het middagmaal, zetten we de rustige klim in naar de Bodea en de Tarcu, waar de weermannen van het meteo-station ons verwelkomden met fris spuitwater. Hierna daalden we af richting de Cuntu in rechte lijn. Daar vonden we een stroompje om ons wassen, een toilet en hout om nog eens vuur te kunnen maken. De temperatuur was al warmer en we brachten dan eindelijk een nacht zonder kou door.

{gallery}2018_Retezat_scouts_dag3{/gallery}

Dag 4: Cuntu – Slatina-Timis
We zetten onze laatste dag dan ook met goede moed in. Hoewel we er van uit gingen dat we enkel gingen dalen, wachtte ons na een paar kilometers toch een stevig klimmetje. We merkten dat we terug richting beschaving wandelden, want we kruisten een paar keer motors en quads. Na dit klimmetje, begon het echte daalwerk gedurende vele kilometers door veldjes en bosjes. Na drie dagen boven de 1000m te hebben gezeten, zakten we er terug onder en genoten we hiervan om ons middagmaal feestelijk te nuttigen. Aangemoedigd door het idee dat er een bar op ons wachtte, hielden we die dag het tempo erin. Uiteindelijk kwamen we aan in Sadova Noua, waar we, na een poging om door de velden te gaan, de asfaltweg namen. In Sadova Veche gingen we in het eerste café zitten dat we tegenkwamen, blijkbaar iets te lang want Johny belde me al ongerust op. We legden de laatste kilometers vrolijk af en kwamen via het hangbruggetje Slatina-Timis binnen. Het dorp bekeek onze stoet moegestreden trekkers nieuwsgierig aan. Zoals voorzien, installeerden we ons in de tuin van het medisch centrum waar ons twee dagen ontspanning in het verschiet lagen.

{gallery}2018_Retezat_scouts_dag4{/gallery}

verslag en foto's Jan De Bie (scoutsgroep Bossut)